5/22/2014 Seridl o ruském opoziénim kvasu, dil &tvrty: Ostriivky medidini svobody — Novinky .cz

Novinky.cz

Serial o ruském opozié¢nim kvasu, dil
ctvrty: Ostrivky medialni svobody

Ilja Azar byl za 1éta své reportérské prace zvykly na ledacos.
Kdyz se ale dvete vytahu, kterym jel spolu s kameramankou
Beatou v hotelu Moskva v Simferopolu, zni¢ehonic oteviely ve
tietim patfe, za nimi stal maskovany, po zuby ozbrojeny chlap a
miril na né bez jediného slova samopalem, hrklo to v ném. Hotel
byl obsazen, novinartim nicili fleSky ve fotacich. Dalsi den mélo
probéhnout krymské referendum.

ARITS.
il
! -
v .
v -
. L+
L1

|
By
- T e

N MI’ Ed .
- .d' . ¥
RN . ! i

B
'y

-

-

pondéli 31. bfezna 2014, 10:00 Alexej Venediktov,
Séfredaktor rozhlasové

stanice Echo Moskvy
Ilja Azar byl a je ruska reportérska jednic¢ka. Nékolik let FOTO: Profimedia.cz

pracoval pro informa¢ni portal Lenta.ru povaZovany za Spicku

mezi ruskymi zpravodajskymi médii. Jenze v Simferopolu uz Ilja

redaktorem Lenty fakticky nebyl. Ta totiz musela v podobé, v niz dlouh4 léta plnila funkei
objektivniho nezavislého zdroje, skoncit. Formalné pravé kviili nému.

Ilja vzdy piSe z mista vyznamnych udalosti reportaze nebo velké rozhovory. Par dnti pred

http://www novinky.cz/kultura/salon/331986-serial-o-ruskem-opozicnim-kvasu-dil-ctvrty-ostruvky-medialni-svobody htmi



5/22/2014 Seridl o ruském opozi€nim kvasu, dil étvrty: Ostrivky medidlni svobody — Novinky.cz
pifjezdem na Krym jeden takovy potidil — se zastupcem $éfa ukrajinského Pravého
sektoru, organizace, ktera v kremelské propagandé hraje roli arcidabla, symbolu
nejodpornéjsiho fasismu. Chlapek, s nimz Ilja délal rozhovor, své nazory neskryval.
Nevzbuzoval sympatie. Byl to ale ¢lovék, ne banderovska zriida.

OkamZité po zvefejnéni rozhovoru dostala Lenta napomenuti statniho organu pro dohled
nad médii. Tyz den jeji majitel, oligarcha Alexandr Mamut, vyhodil dlouholetou
séfredaktorku Galinu Timcenkovou a pfisel s tim, Ze propustén bude také Azar. Skonéilo
to masovym odchodem redakéniho tymu, na uvolnéna mista nastoupili lidé vyslani
Kremlem a s nimi pfisla totalni zména koncepce.

Na ruském medialnim trhu tak je zase o jeden solidni informaéni zdroj méné. MiiZzeme v
tomto smyslu mluvit uz jen o jedné televizni stanici, jedné rozhlasové stanici, jednéch
novinach, jednom meési¢niku a jednom tydeniku.

TV Dozd (Dést) je soudasti trustu vlastnéného ¢tyticatnickym podnikatelskym parem
Alexandr Vinokurov a Natalja Sindejevova. Zac¢inala jako televize pro hipstery, ale protoZe
vyznavala zasady evropské Zurnalistiky a nebéala se ostrych témat ani kontroverznich
hosttl, stala se brzy se svou pfevazné mladou redakei kultovnim kanalem ruské opozice.
Napéti kolem Dozdé zacalo riist poté, co se stanice vénovala p¥ipadu korupce mezi
$pickami blizkymi Kremlu, vychézela pfitom z kauz, které oteviel Alexej Navalnyj. Naplno
krize propukla ve chvili, kdy se na webu DoZdé objevila anketni otdzka, zda si lidé mysli, Ze
by bylo mozn4 lepsi nebranit za Velké vlastenecké valky Leningrad, aby se usetfily tisice
zivotll obyvatel mésta, ktefi zahynuli za blokady. Otazku ihned stihli, ale dobte
zorganizované protesty, které zasahly i Statni dumu, vytstily v hrozbu finanéniho krachu a
ve vystéhovani z budovy, z niZ stanice vysila.

Jesté v pili bfezna se zd4lo, Ze dny Dozdé jsou secteny. Sindejevova oznamila, Ze penize
maji jen na mésic. Pak ale lidem, kteii touZi po objektivnich informacich a paleté riiznych
nézort, svitla nadéje: Dozd se rozhodl, Ze oseka rozpodet, zapoji crowdfunding, bude
Setfit na kazdém kroku — zkratka nevzda se.

Problémy s financovanim naopak nemé radio Echo Moskvy. Ve firmé patii dvé tfetiny
akcii Gazprom Media Holdingu a zbylou tfetinu vlastni pracovnici stanice véetné
séfredaktora Alexeje Venediktova, jedné z hlavnich postav soucasné ruské novinafiny.
Réadio je vydéleéné.

Venediktov tvrdé fidi redakei a vymah4 dodrzovani pravidel ryzi informativnosti a povinné
prezentace odliSnych stanovisek, uslysite tu Navalného i lidi z Putinova okoli. Stejné tak
maximalné riznoroda je webova stranka stanice.

Nervdzni atmosféra zde panuje vidy v ¢ase volby $éfredaktora. Formalné ho voli kolektiv
redakce a schvaluji feditelé Gazpromu. Ve skute¢nosti, jak nedavno pfiznal Venediktov,
rozhoduje sdim Putin. Naposledy na Venediktova, kterého kolektiv vybird opakované, kyvl
pred nékolika mélo tydny. Z jakéhosi divodu chce nechat tento ostriivek povolené svobody

http://www novinky .cz/kultura/salon/331986-serial-o-ruskem-opozicnim-kvasu-dil-ctvrty-ostruvky-medialni-svobody .html



5/2212014 Seridl o ruském opozi€nim kvasu, dil &tvrty: Ostrivky medidlni svobody — Novinky.cz
jesté n&jaky Cas Zit. Beztak ho, jakoz i dalsi éasti tohoto chudého souostrovi, povazuje za
ventil nalad zanedbatelné mensiny spole¢nosti, ktera se v Sirokych lidovych masach ztrati.

Pfed necelymi osmi lety zavrazdéna novinaika Anna Politkovska pracovala pro noviny Novaja Gazeta.
FOTO: Jakub Dospiva, CTK

Jakz takZ podéitat musi snad jesté s novinami Novaja gazeta. Kontrolni balik akeii drzi
kolektiv redakce, 39 procent podnikatel Alexandr Lebedév a 10 procent Michail Gorbacov.
Noviny, které vychazeji dvakrat tydné, maji mimofadné talentovany a zkuSeny novinarsky
tym. Pravé tady pracovala Anna Politkovska. Do kolekce médii, které Putinovi nejdou na
ruku, zbyvaji jesté ¢asopis Snob miliardafe Michaila Prochorova, ktery jednou mési¢né
zvetejiiuje zajimavé ndzorové texty, ma webovou verzi, ale nechce byt pfli§ masovy, a
tydenik The New Times novinaiky Jevgenije Albacové s ostrymi a kvalitnimi texty — a také
s problémy ve financovani a s nepatrnym dosahem.

U vSech zminénych médii ptitom plati, Ze za obsahem na vysoké tirovni ¢asto stoji
osobnosti z fad tvlir¢i inteligence. Pravé tém bude vénovan dalsi dil.

Alexandr Mitrofanov, SALON, Pravo

http://www novinky.cz/kultura/salon/331986-serial-o-ruskem-opozicnim-kvasu-dil-ctvrty-ostruvky-medialni-svobody .html



